شعار سال 97-1
 
  
شنبه 30 شهريور 1398   01:16:33
گزارش ها
15:291396/5/21 شنبه
خلق ارزش های اجتماعی و انسانی؛ پارادایم غالب در صنعت گاز ایران

بعد از طرح و اشاعۀ نظریۀ «نسل سوم بازاریابی» با تأکید بر ارزش های انسانی و اجتماعی ازسوی «فیلیپ کاتلر» به عنوان پارادایم غالب در فضای کسب و کار جهانی که در آن بر توسعۀ مفاهیم آرمان‎ها، ارزش ها و روح انسانی تأکید شده است، این موضوع در چند سال اخیر نه به عنوان یک «انتخاب» بلکه «ضرورت» گریزناپذیری برای شرکت ها و سازمان هایی رخ نمایانده است که قصد دارند حضور خود را در بازارهای پیچیدۀ هزارۀ سوم، تداوم بخشیده، موقعیت رقابتی خود را حفظ کنند و شاخص های عملکرد خود ارتقا دهند.
در نسل سوم بازاریابی، نه تنها نیازها و ارزش‌های مادی مشتریان، بلکه نیازهای روزافزون اجتماعی با تأکید بر عدالت اجتماعی، چالش های زیست محیطی و خودشکوفایی در سبد ارزش آفرینی شرکت‌ها، جایگاهی رفیع می‌یابد و بر این مبنا، شرکت‌ها افزون بر تلاش های گسترده برای تسخیر ذهن و قلب مشتریان، در تلاشی گسترده سعی در برقراری پیوندهای روحی با مشتریان و جامعه با توجه به نیازهای انسانی و روحی آنان دارند. درواقع، دستیابی به رضایت مندی و وفاداری مشتریان از مجرای توجه به ارزش‌های توأمان معنوی و مادی، همچنین جلب نظر موافق افراد جامعه از طریق احترام به ارزش‌های انسانی و اجتماعی و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی تحقق می یابد و برهمین‏ اساس، شرکت‎های پیشرو ازجمله شرکت های معتبر فعال در فضای کسب و کار صنعت نفت و گاز در دهۀ اخیر، مأموریت‎، چشم انداز و ارزش های انسانی و اجتماعی وسیع‏تری را همراه با سبد گسترده ای از محصولات و خدمات متنوع، ارائه می دهند.
براساس چنین رویکرد و چنان الزاماتی است که با هدف تقویت نظام بنگاه داری در صنعت گاز، بازنگری در چشم انداز، مأموریت، ساختار و راهبردهای سازمانی شرکت ملّی گاز ایران در آغاز ششمین دهه از فعالیت های این شرکت، در دستور کار تصمیم سازان و تصمیم گیران این شرکت قرار گرفته و سعی بر آن است در تدوین اساسنامۀ جدید شرکت نیز به این مسائل، توجه ویژه ای صورت گیرد. ازجمله راهبردهای مؤثر و مورد تأکید مدیران ارشد صنعت گفت در این رهگذر، توجه ویژه و بیش از پیش به «مسئولیت های اجتماعی» در بالاترین سطوح ممکن است؛ راهبردی که اگرچه از دیرباز در سراسر صنعت نفت و 5 دهه فعالیت شرکت ملّی گاز ایران کشور به آن توجه می شد، اما با تأکید بر بازنگری و نظام مندشدن فرایندهای اجرایی، قرار است طرحی نو درانداخته شود تا افزون بر انجام اثربخش فعالیت های جاری و مرسوم صنعت گاز و با هدف ارتقای جایگاه و ساختار سازمانی آن در اکوسیستم اقتصاد و صنعت کشور، نام و نشان و برند شرکت ملّی گاز ایران ازسوی یکایک ایرانیان، گرامی داشته و به عنوان نماد و الگوی خدمت‏گذاری باکیفیت، ارزش مدار و انسان محور، همواره به آن افتخار شود.
اگرچه سومین همایش مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت در واپسین روزهای دولت یازدهم برگزار و تمام مسئولان ارشد صنعت نفت بر توجه ویژه به این مهم، تأکید داشتند، این روزها و در آغازین روزهای فعالیت دولت دوازدهم، آثار خدمات رسانی شرکت ملّی گاز ایران را بیش از هر زمان دیگری می توان در تمام بخش ها و مناطق جغرافیایی کشور مشاهده کرد؛ از جنوبی-ترین نقاط میهن اسلامی در سواحل نیلگون خلیج فارس تا آخرین نقاط مرزی با همسایگان شمالی و از شرق تا غرب ایران اسلامی، نشان و نشانه های صنعت گاز را می توان در بخش های مختلف خانگی، صنعتی، نیروگاهی و حمل و نقل به خوبی مشاهده کرد. پوشش تقریباً کامل گازرسانی به مناطق شهری و روستایی، افزایش کم سابقۀ گازرسانی به نیروگاه ها، رفع نیازهای واحدهای صنعتی و بخش حمل و نقل و درواقع، ارتقای ضریب امنیت تأمین انرژی مورد نیاز کشور، اقدامی بسیار ارزشمند ازسوی جهادگران و متخصصان صنعت گاز محسوب می شود. تحقق وعده های گازی دولت یازدهم با آغاز بهره برداری از پروژه های گازرسانی به سیستان و بلوچستان و افتتاح خط لولۀ دامغان – نکا برای ارتقای رفاه و آسایس هموطنان عزیزمان که سالیان متمادی در انتظار چنین روزهایی بودند، در کنار توسعه شبکۀ گازرسانی به سراسر کشور، بخشی از دستاوردهای ارزشمندی است که می توان و باید آنها را یکی از مصدایق بارز مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت و در پی آن، شرکت ملّی گاز ایران برشمرد.
افزون بر انبوه دستاوردهای توسعۀ گازرسانی به بخش های مختلف کشور که بار اصلی آن بر دوش دولت یازدهم قرار گرفت، تلاش برای کاهش تدریجی و به صفر رساندن حجم فلرینگ و جلوگیری از سوزاندن شدن گازهای همراه در پالایشگاه های گاز، ایجاد زیرساخت ها و امکان پذیرشدن افزایش صادرات گاز به کشورهای منطقه، ایجاد زیرساخت های لازم برای ارتقای شاخص های رفاه اجتماعی و توسعۀ اقتصادی با دسترسی به گاز طبیعی به-عنوان سوخت پاک و ارزان قیمت و در مجموع، ایجاد فرصت های شغلی برای متخصصان، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان گروه عظیمی از خدمات و تجهیزات ایرانی را می توان مصادیقی بارزی از باور مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ملّی گاز ایران برشمرد.
مسئولیت اجتماعی در شرکت ملّی گاز ایران، یک باور سازمانی به شمار می رود که هدف اصلی آن، خلق ارزش های مشترک بین ذینفعان استراتژیک شرکت است. از نگاه مدیران و متخصصان صنعت گاز، مسئولیت اجتماعی یک پروژه محسوب نمی شود که آغاز و پایانی داشته باشد و هیچ گاه این مهم، جدا از فعالیت های مستمر و روزانه پنداشته نمی شود. برهمین اساس است که بنابر اعلام دکتر روحانی، با توسعۀ تولید، پالایش و سهل الوصول کردن دسترسی به گاز طبیعی در سراسر کشور، امنیت انرژی در جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم، عینیت یافت. این رویکرد ارزشمند و باور مدیران و متخصصان صنعت گاز به مسئولیت های اجتماعی شرکتی، به طور قطع و یقین در سالیان پیش رو و آغاز دور جدید فعالیت های صنعت گاز در دولت دوازدهم، بیش از پیش تقویت خواهد یافت و شرکت ملّی گاز ایران فراتر از اهداف اقتصادی و قانونی خود، تأکید بر جنبه های اجتماعی، انسانی و زیست محیطی را سرلوحۀ فعالیت های خود قرار خواهد داد تا همچون دولت یازدهم، توسعۀ خدمات و خلق ارزش های اجتماعی و انسانی ازسوی شرکت ملّی گاز ایران، به عنوان مصادیق عینی مسئولیت‏پذیری اجتماعی وزارت نفت و دولت دوازدهم، قلمداد شود.

مجیدبوجارزاده
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران


تاریخ به روز رسانی:.


مجری سایت : شرکت سیگما